טיפול בדיכאון עמוק

דיכאון עמוק, או בשפה המקצועית: דיכאון מג'ורי או דיכאון קליני הוא מצב מתמשך (שבועיים ומעלה) של מצב רוח ירוד. למצב הרוח הירוד יתלוו בדרך כלל התסמינים הבאים:

1. חוסר בהנאה (אנהדוניה).
  2. חרדה.
  3. חוסר חיוניות.
  4. פסימיות.
  5. פגיעה משמעותית בתפקוד.

לתסמינים אלו יתכן ויתלוו גם התסמינים הבאים:

1. הערכה עצמית נמוכה.
  2. הפרעות שינה.
  3. חוסר תיאבון.
  4. ירידה בריכוז.
  5. אובדניות.

מהו דיכאון וכיצד לטפל?

אנשים רבים מגדירים דיכאון כעצבות גדולה. למעשה אין זה נכון.
עצבות היא סוג של רגש ודיכאון הוא "כיבוי" הרגש.
לפי תפיסתי הטיפולית דיכאון הוא מנגנון הגנה המסייע לא להרגיש רגשות קשים כאשר הדרך לעשות זאת היא לכבות, כאמור, את כל המנגנון הרגשי.
קראו על טיפול בדיכאון וחרדה

נביא לכך דוגמא מוחשית: עולם הרגש שלנו דומה למטוטלת. כאשר מטוטלת הרגשות רחבה- ניתן לחוות מנעד רחב יותר של רגשות: החל מרגשות חיובים ועד לרגשות שליליים.
כאשר מתקשים לחוות רגשות שליליים ובוחרים לברוח מהם- למעשה מצמצמים את התנועה בצד השלילי של מטוטלת הרגשות, והמטוטלת נעה קרוב יותר למרכז הכובד של המטוטלת. אך מכיוון שהמטוטלת היא "דו-כיוונית", כאשר אנו מצמצמים את תנועתה בצידה האחד- כך תצטמצם תנועתה בכיוון הנגדי לאותו מרחב תנועה בדיוק.
ולכן, כאשר אנו מכבים את עולמנו הרגשי כדי לא להרגיש רגשות כואבים- יש לזכור כי גם התנועה בצידה השני של המטוטלת תצטמצם ולא נוכל גם להרגיש רגשות חיוביים ומשמחים.

לפיכך לעולם לא אתייחס לדיכאון כבעיה אלא כפתרון. הכוונה היא שהדיכאון הוא הפתרון הכי טוב שידע המטופל למצוא כדי לא להרגיש כאב.
הבעיה היא שזה פתרון גרוע כמובן, כי אומנם המטופל לא מרגיש כאב רגשי אך ביחד עם זאת הוא נאלץ להפסיד את כל הרגשות החיוביים כדוגמת שמחה ונלהבות, ואוסר על עצמו את החלק המשמעותי ביותר בחיים: את עולם הרגש.

בראש ובראשונה יש לסייע למטופל לחוש כאב. זה לא פשוט אך הכרחי.
יש לדבר על הכאב המשמעותי בחייו שאילץ אותו לפתח את הדיכאון ולאט לאט להשיב את מנגנון הרגש לחיים.

במקרים רבים הסביבה לא מבינה מדוע אדם דיכאוני מתנהג כפי שהוא מתנהג. לפעמים מייחסים להתנהגות דיכאונית עצלות, חוסר עניין בחברה, חוסר מציאת עניין באוכל וכדומה ומתנהגים עם האדם הדיכאוני באופן שלא רק שאינו מסייע לו אלא שגורם לו, בצדק, להרגיש שלא מבינים לליבו ולמצבו וזה רק עשוי להגדיל את המצוקה ואת ה"הסתגרות".

במקרה של דיכאון מג'ורי (עמוק), כמו בכל מקרה רגשי מורכב, יש לטפל באופן מקצועי אצל מטפל מוסמך בעל ניסיון. גם הסביבה הקרובה צריכה להתייעץ עם איש מקצוע כיצד לנהוג ולתמוך באדם דיכאוני.

כותב המאמר, מרדכי קדוש, פסיכותרפיסט הוליסטי בעל ניסיון רב בדיכאון, חרדה ועוד.

באם אתה סובל מדיכאון, אל תישאר עם זה לבד! תוכל להתקשר כעת למרדכי לשיחת ייעוץ טלפונית בחינם.