מהי פסיכוזה וכיצד מטפלים?

פסיכוזה היא מצב בו קיימת לקות בשיפוטיות ובבוחן המציאות.
בוחן המציאות הלקוי בדרך כלל יביא לחשיבה מוטעית, פרשנות לא אופיינית לסיטואציות ולהתנהגות מוזרה ובלתי מקובלת.

תסמינים בפסיכוזה

בפסיכוזה יופיעו חלק מהתסמינים הבאים:

דלוזיות:

מחשבה או אמונה הסותרת את ההיגיון והשפיות.

מחשבות רדיפה:

האדם הפסיכוטי עשוי לחשוב שאנשים רוצים ברעתו, מנסים להזיק לו בזדוניות או מדברים בקביעות אודותיו "מאחורי גבו".

מחשבות ייחוס/ גרנדיוזיות:

האדם הפסיכוטי עשוי לנכס לעצמו זהות גרנדיוזית כגון: לחשוב שהוא המשיח, דמות מקראית (כגון: דוד המלך), שהוא נביא או האל בעצמו.

הפרעות מצבי רוח:

הסובל מספיכוזה עשוי לסבול ממצב רוח ירוד ביותר וסימפטומים דכאוניים ולעתים לחילופין מצב רוח עילאי (מאניה) המביא להתנהגות מוזרה ולעתים אף פוגענית (בעיקר כאשר מדובר בהפרעה דו קוטבית).
קראו על: טיפול בדיכאון וחרדה

חוסר שקט:

תזזיתיות מוגזמת.

הפרעות שינה:

אנשים פסיכוטיים עשויים להסתפק במעט שעות שינה ולעתים סובלים מהפרעות שינה. אם יש הפרעה של מצב רוח ירוד יתכנו שעות שינה מרובות.

הלוצינציות:

הזיה חושית על ידי אחד החושים.
האדם הפסיכוטי עשוי למשל: לראות דברים שאינם קיימים, לשמוע קולות המדברים איתו, להריח ריחות מדומיינים, לחוש טעם של דברים שאינם קיימים, לחוש תחושות בגוף כגון תחושות כאילו דברים נוגעים בו או תחושות רפואיות שאינן נכונות.

סביבת האדם הפסיכוטי:

רצוי כי הסובבים את האדם הפסיכוטי, כגון משפחה או חברים קרובים יקבלו ליווי רגשי ומקצועי כיצד לנהל את אורח חייהם וכיצד להתמודד עם הסיטואציות המורכבות אשר עשויות לפקוד אותם מדי פעם.

בנוגע ליחס לאדם הסובל מפסיכוזה, רצוי מאוד שלא להיות שיפוטיים לכאן או לכאן: מחד, אין לנסות לשכנע את האדם הפסיכוטי כי הוא טועה בפרשנות המציאות או בראיית הדברים, ומאידך, אין להראות לו הסכמה אודות דברים שאינכם מאמינים בו.

בנוסף, מומלץ לייעץ בעדינות לאדם הפסיכוטי לגשת לטיפול רגשי מקצועי אשר יוכל לסייע לו להשתלב טוב יותר בחיי החברה ולהקל מעליו את סבלו.
אין לומר לו שהסיבה לטיפול היא שהוא "משוגע" או הוזה או לרמוז לכך. אלא יש להתמקד ברגשותיו ותחושותיו השליליות ולעודדו בכך שחייו יוכלו להשתפר משמעותית בזכות טיפול אשר יסייע לו להרגיש טוב יותר.

פסיכוזה בהשקפה טיפולית הוליסטית:

בהשקפתי הטיפולית ההוליסטית אני רואה בפסיכוזה שילוב של 3 מרכיבים:

  1. הפסיכוזה כתגובה פוסט טראומטית: לפי מחקרים רבים הפסיכוזה התפתחה כפוסט טראומה.
    בקליניקה ניתן לראות בבירור כיצד כבר בשלבי הילדות המוקדמים "נסללה" הדרך להתפתחות הפסיכוזה אצל המטופל. בדרך כלל מדובר בטראומה מורכבת ומתמשכת (complex ptsd) כשבצילם של תנאי סביבה קשים נוצרה הפסיכוזה.
  2. הפסיכוזה היא מנגנון הגנה: לפי תפיסתי הטיפולית, בדומה להתמודדויות נפש אחרות, הפסיכוזה אינה הבעיה אלא מנגנון הגנה.
    לאור טראומה מורכבת שקשה לעבדה האדם הפסיכוטי סיגל לעצמו "טכניקות" של עיוות המציאות.
  3. הפסיכוזה כניתוק מה"עצמי": האדם הפסיכוטי מנסה לשנות את המציאות בה הוא חי לא כי קשה לו עם הסביבה (על אף שכך זה נראה בדרך כלל) אלא כי קשה לו עם עצמו.

טיפול בפסיכוזה:

אינני רואה ערך עצמי בהפיכת דפוסי החשיבה וההתנהגות ל"נורמאליים", אלא במציאת דפוסי חשיבה והתנהגות אשר המטופל יחוש כי הם מיטיבים עמו.
לצורך מציאת דפוסי חשיבה מיטיבים אשתמש בכלים קוגניטיביים, למשל: אינני מעמת מטופל פסיכוטי מול "המציאות המסתברת" אלא מסייע לו להטיל ספק בפרשנויות הלקויות אותן הוא אימץ ומסייע לו להציע בעצמו פרשנויות מסתברות יותר אשר מיטיבות איתו יותר.

כמו כן, כאשר ישנן התנהגויות החורגות מן הנורמה אינני "מעיר" לו על כך אלא מפגיש אותו עם תגובות הזולת ושואל מדוע הם הגיבו כפי שהגיבו. כמו כן, ניתן לעמת אותו מול התנהגויות "מוזרות" של אחרים ולשאול לדעתו.

הרקע הפוסט טראומתי של הפסיכוזה הוא קריטי להבנת התפתחותה, אך אין לחשוב שטיפול בפוסט טראומה "יעלים" את הפסיכוזה בהכרח.
קראו גם: משברים רגשיים
בנוסף, יש לזכור כי טראומה כל כך מורכבת שיצרה פסיכוזה- יש לנהוג בה ברגישות יתר ולכן, כשאני בוחר לחזור לעבר אני עושה זאת בעדינות ודייקנות יתירה.

שילוב של כלים הוליסטיים מעולם ה"גוף-נפש" יעיל ביותר במצבים פסיכוטיים לצורך השבת האדם אל ה"עצמי" שלו.  

מכיוון שטיפול בפסיכוזה הוא טיפול מורכב הדורש רגישות ומקצועיות שאין כדוגמתם בטיפולים רגשיים אחרים, ובשל ההיתכנות להיותם של התקפים פסיכוטיים תוך כדי התהליך, יש לפנות אך ורק למטפל מקצועי עם ניסיון והצלחה בתחום אשר מסוגל לשאת במורכבויות אשר תיתכנה בזמן התהליך הטיפולי.

מרדכי קדוש, פסיכותרפיסט הוליסטי עם ניסיון רב בטיפול בפסיכוזות השונות, חרדות פסיכוטיות, סכיזופרניות ודומיהן, מזמין אותך ליצור קשר עבורך או עבורך יקירך המתמודד עם פסיכוזה.

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן