טיפול בדיכאון וחרדה

הן חרדה והן דיכאון נחשבות להפרעות הנפשיות הנפוצות ביותר. למרות שחרדה ודיכאון הן הפרעות ממשפחות פתולוגיה שונות (חרדה ממשפחת מצבי הדחק ודיכאון ממשפחת הפרעות מצבי הרוח), פעמים רבות החרדה והדיכאון יופיעו יחד. מסיבה זו טיפול בדיכאון וחרדה הוא אחד הטיפולים הנפוצים ביותר בקליניקות בריאות הנפש.

הקשר בין חרדה ודיכאון בא לידי ביטוי בכך שחלק מהתסמינים זהים: שתי ההפרעות מאופיינות בחוסר שלווה, דאגה מוגזמת, עצבנות כרונית, אימפולסיביות, קושי בקבלת החלטות ותסמינים פסיכוסומטיים, בעיקר כאבי ראש, כאבי בטן, בחילות והקאות. כל זה יכול לצוץ במקביל לתסמינים דיכאוניים או חרדתיים נוספים.

טיפול בדיכאון וחרדה בעזרת הכלים הנכונים

דיכאון וחרדה עשויים להתפרץ אצל כלל האוכלוסייה והגילאים. השכיחות רבה במיוחד בקרב ילדים ונוער. אצל נשים הרות ישנו סיכון גבוה יותר בעיקר בשליש האחרון להריונן.

יש לדעת שבמקרים רבים חרדה ודיכאון יופיעו כהכנה לקראת מחלת נפש חמורה יותר או התפתחות של הפרעת אישיות חדשה והפרעות אכילה שונות (אנורקסיה, בולימיה, BED ועוד). אצל גברים עשויה להופיע הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) ואצל נשים הרות תופעה שכיחה זו עשויה לגרום לבעיות בהתפתחות המוח של העובר. אצל ילדים ונוער פתולוגיה זו שכיחה ביותר בעידן המודרני וניתן למנוע אותה באמצעות התערבות מניעתית, בעיקר בגיל הרך.

בשל הסבל הרב הנגרם מהתופעה, וכן בשל הסיכונים הרבים שלה, שחלקם פורטו לעיל, אם מופיעים תסמיני חרדה ודיכאון, מומלץ לפנות בהקדם לטיפול פסיכותרפי מסודר. טיפול מסודר עשוי לפתור את הבעיה ולאפשר חיי רגיעה, שלווה ואושר. זיהוי והתייחסות בזמן מוקדם אמור למנוע החמרה במצב וכן למנוע הופעת פתולוגיות נוספות או חמורות יותר. אם זיהיתם אצל מכרכם סימפטומים לתופעה- יש להמליץ לו לפנות לטיפול פסיכותרפי.

טיפול אלטרנטיבי בדיכאון וחרדה

הטיפול ההוליסטי הרואה את האדם כמכלול, ומתייחס לנפש, לקוגניציה, לגוף ולרגשות בחטיבה אחת נמצא מתאים ביותר לטיפול בחרדה ודיכאון. מכיוון שבחרדה ודיכאון ישנם תסמינים גופניים מובהקים: כאבים כרוניים בראש ובשאר חלקי הגוף, רעידות בגוף, דריכות, דופק מהיר, אובדן הנאה (אנהדוניה) ועוד, וכן ישנם רגשות אופייניים בולטים העולים לא פעם כגון: דאגה, עצבנות, תסכול, המלווים במחשבות קשות כגון: מחשבות אובדניות, תחושת חוסר ערך ועוד, הטיפול בשיטה ההוליסטית מספק מענה יסודי מהיר ואיכותי לטיפול בחרדה ודיכאון. הטיפול ילווה בעבודה דינאמית וקוגנטיבית בשילוב עם עבודה רגשית ושיטות גוף- נפש מתקדמות.

מרדכי קדוש, פסיכותרפיסט אינטגרטיבי הוליסטי, בעל ניסיון רב ומוכח בטיפול בחרדה ודיכאון מזמין אותך לתאם פגישה בקליניקה הקרובה ביותר לביתך ולהנות מיחס אישי, שירות אדיב ואמין, טיפול מקצועי ותוצאות שישנו את חייך!

טיפול בדיכאון ללא תרופות

תרופות פסיכיאטריות, על אף יעילותן בהפחתת רמת החרדה, ברוב המקרים אינן מצליחות להעלים את החרדה כליל ובדרך כלל השימוש בהן גורם לתופעות לוואי שונות. מסיבה זו, טיפול בחרדה ללא תרופות פסיכיאטריות הינו הדרך המועדפת ביותר. גם בהעדר תופעות לוואי חמורות או שתופעות הלוואי אינן מפריעות למטופל, מומלץ לבצע טיפול בחרדה ללא התערבות תרופתית שפוגעת באיזון ההורמונאלי. כמו כן, המודעות לתחושות הנוכחות (המיטשטשת על ידי התרופות) היא כלי חשוב להחלמה בתהליך הטיפולי.

טיפול בדיכאון ללא תרופות בצורה נכונה

במקרים של חרדה קשה יותר, ניתן לשלב תרופות על פי רצון המטופל ועל פי המלצת פסיכיאטר על מנת להקל על המטופל את משך תקופת הטיפול. במקרים של חרדה קשה במיוחד מומלץ מאוד לשלב תרופות שיאפשרו למטופל לנהל את שגרת חייו באורח סביר ככל האפשר ולהתחיל תהליך טיפולי שיסייע בהפחתת מינון התרופות עד כדי הכחדת החרדה. במקרה שכזה, טיפול טוב יהיה מכוון להעלמת החרדה והפסקת השימוש בתרופות.

בהרבה מאוד מקרים מגיע מטופל לטיפול בחרדותיו לאחר שהוא כבר נוטל תרופות פסיכיאטריות. במקרים אלו אין להפסיק ליטול את התרופות באופן מידי. כל שינוי תרופתי צריך להיעשות על ידי הפסיכיאטר או הרופא המטפל, בדרך כלל בתיאום עם המטפל הרגשי.

במקרה של חרדה קלה אצל מטופל שלא נוטל תרופות פסיכיאטריות, ניתן לבצע טיפול ללא שום תמיכה תרופתית.

במקרה של חרדה קשה יותר, ניתן יהיה להתחיל לטפל גם ללא תרופות, אך לעתים יהיה כדאי לשלב טיפול תרופתי לצד טיפול פסיכותרפי ולהיות במעקב פסיכיאטרי בנוגע למינון. לאחר שיפור ברמת החרדה, הפסיכיאטר יוכל להוריד את המינון ובהמשך אף לחדול את השימוש בתרופה לחלוטין.

טיפול טבעי בדיכאון וחרדה

ישנן התמודדויות נפשיות שטיפול תרופתי עשוי לספק את המתמודד איתן. לעתים זה כך גם בחרדות קלות, אלא שבמקרים רבים המינון התרופתי עולה ועולה ומגיע למינון המקסימאלי המותר עד לכדי מצב שהמטופל לא מרגיש את האפקט התרופתי כלל חרף המינון הגבוה.

מכיוון שהטיפול בחרדה הוא בדרך כלל טיפול קצר טווח יחסית והשימוש בתרופות כרוך בתופעות לוואי לא פשוטות, במקרה של חרדה לא קשה במיוחד מומלץ לפנות לטיפול בחרדה ללא תרופות או לפחות לשלב טיפול פסיכותרפי מקצועי לצד השימוש בתרופות במטרה לחדול את השימוש התרופתי.

מרדכי קדוש, פסיכותרפיסט הוליסטי אינטגרטיבי, ממליץ על טיפול בחרדה ללא תרופות, גם במקרים של חרדות קשות וישנות. בהחלט אפשר להעלים כל חרדה ולחיות חיים מלאי אושר ושלווה!