טיפול בחרדת נטישה

כאילו התחתַנו מחדש…

יוסף, אברך בשנות העשרים לחייו, נשוי מזה כמה חודשים הגיע לקליניקה נסער מאוד עם חרדות נטישה לא ברורות.

"אני בטוח שאשתי מתכוונת לעזוב אותי!"

ואיך היא מגיבה לחששות האלו?

"היא טוענת שאינה מבינה על מה אני מדבר. אז איך היא מסבירה את כל מה שהיא עושה?"

יוסף סבל מאוד מלחצים לא ברורים באיזור החזה, לחצים שהלכו והתעצמו מאז החתונה.

בפגישה השניה, במהלך ביצוע "התמקדות" (focusing) יוסף שלף מתת המודע שלו את הזיכרון הבא:

"כשהייתי בן 7 בערך, באמצע משחק כדורגל עם כמה חברים, החברים החליטו ללכת ולהשאיר אותי לבד עם הכדור שלי. נשארתי לבד במגרש, בכיתי, זה היה נורא! אני זוכר שכבר נהיה חשוך בחוץ ונשארתי עדיין לבכות!"

יוסף הזמין לפגישה דמיונית את החברים האלו, שמאחד מהם היה פגוע במיוחד. יוסף הטיח בהם את כאבו. החבר ממנו יוסף היה פגוע במיוחד, הסביר לו שלא היה להם נעים שהוא כל פעם איים שילך עם הכדור אז הם פשוט העדיפו לעזוב.

לא לחינם יוסף איים שיעזוב אותם. לאחר בירור נוסף התגלה שיוסף חווה חוויית נטישה נוראית בגיל מוקדם יותר (גיל 4 להערכתו). כשיוסף איים על חבריו שילך עם הכדור הוא למעשה איים על חבריו בדבר הנורא ביותר שידע לאיים בו, וכתוצאה מכך הביא על עצמו את אותו דבר נורא בדיוק- נטישה כואבת נוספת.

בחייו הזוגיים, הוא לא הצליח להשתחרר מאותה טראומה וראה בעיני רוחו את אותה חוויה עומדת להתפרץ בכל רגע. מסיבה זו, הוא פירש כל מיני התנהגויות טריוויאליות של אשתו כאיומי נטישה. התגובות וההאשמות של יוסף כלפי אשתו יכלו לגרום לגירושין של ממש. יוסף עשה כמעט הכל כדי להביא על עצמו חוויית נטישה נוספת (בשפה המקצועית: "יצירת טראומות משנה"), באופן לא מודע, יוסף ניסה לגרום לאשתו לנטוש אותו…

כמעט בכל יום מטופלים מופתעים מכך שכל התשובות לשאלות נמצאות אצלם. יוסף, שהגיע לטיפול בשל היותו פגוע מאשתו, לא האמין שהכל התחיל אצלו כמעט 20 שנה קודם לכן…

אותה פגישה דמיונית הסתיימה בסלחנות משני הצדדים והם אף חזרו לשחק יחד.

כבר לאחר אותה הפגישה, יוסף הרגיש הקלה משמעותית בחרדות הנטישה שלו. הוא הבין שאינן אלא פרי דמיונו ושאשתו נאמנת כלפיו לחלוטין. "איך היא יכלה לסבול את כל ההאשמות שלי?!". בפגישה החמישית, יוסף תיאר שכבר כמה ימים איננו חש עוד לחצים בחזה. כמה ימים לאחר מכן, יוסף התקשר לבטל את הפגישה. הוא טען שהטיפול הגיע אל ייעודו. "אינני חושש עוד שאשתי תעזוב אותי. הזוגיות שלנו כעת נראית כפי שתמיד חלמתי! מרגיש כאילו התחתנו מחדש…"

דילוג לתוכן