טיפול בחרדה אצל ילדים

 

חרדה אצל ילדים היא אחת ההתמודדויות המוכרות ביותר בקרב ילדים. מסיבה זו, טיפול בחרדה אצל ילדים הוא טיפול שכיח יחסית. מכיוון שאצל ילדים התפתחות החרדה היא "טרייה" יחסית, לרוב הטיפול בה מהיר באופן משמעותי מאשר טיפול בחרדה אצל מבוגרים.

איך נדע לאבחן חרדה אצל ילדים?

פחד הוא רגש בריא, חשוב והישרדותי. הפחד הוא מעין תמרור אזהרה לכך שאיום עלול להתממש ומכין את הגוף לתגובה הישרדותית. לעומת זאת, חרדה, היא מחשבה דמיונית אודות איום שאינו ריאלי. למשל: אם ילדכם מפחד כשהוא נמצא במקום גבוה במיוחד או כשהוא נחשף לכלב גדול ואימתני- זהו פחד טבעי ובריא. אך אם ילדכם נכנס ל"היסטריה" ממצבים שלרוב אינם מאיימים כגון: נסיעה שגרתית ברכב, כשרואה חיה קטנה שאינה מאיימת, או מסתם אנשים תמימים ברחוב- כנראה שהוא סובל מחרדה.

סוגי חרדה אצל ילדים

סוגי חרדות השכיחות אצל ילדים הן:

חרדה קיומית– מאופיינת בעיקר סביב פחד מוגזם ממוות. לעתים מלווה ברגשות אשמה קיצוניים. במקרים רבים זו חרדה פסיכוטית, כלומר, שהערכת מציאות לקויה היא זו שיוצרת את הפחד.• חרדה חברתית- באם ילדכם משתתק באופן קיצוני בסביבה חברתית כגון: בשיעורים בכתה, בזמן משחק עם חברים, בזמן מפגש משפחתי, בשיחה עם אדם לא מוכר או בסיטואציות המוניות- ככל הנראה הוא סובל מחרדה חברתית. החרדה החברתית מאופיינת בביישנות קיצונית, מחשבות טורדניות של "מה חושבים עלי", והערכה עצמית ירודה. ילדים הסובלים מחרדה חברתית ישתדלו להימנע מהסיטואציות החברתיות מהן הם חרדים וכשיקלעו אליהן הם ייכנסו לפאניקה משתקת.

חרדת נטישה- חרדת נטישה היא החרדה המצויה ביותר בקרב ילדים. בגיל הרך היא טבעית מאוד, שכן, הילד יונק את בטחונו מהיקשרותו לאנשים ולעצמים המוכרים לו. אך אם בגיל בוגר יותר הילד עדיין מתקשה להיפרד מההורים, למשל: בכניסה לגן או לבית הספר, פחד ללכת לישון ללא הימצאות אחד ההורים, דאגה מוגזמת שיקרה דבר לאדם קרוב וכדומה כנראה שהוא סובל מחרדת נטישה.

הפרעה טורדנית כפייתית- OCD (בדר"כ מגיל 14 ומעלה)- מחשבות אובססיביות מרחיקות לכת המביעות דאגה מופרזת ממקרים קיצוניים והמביאה את הילד/נער לפעול באופן "טקסי", כגון: רחצת ידיים חוזרת ונשנית מחשש להדבקות מחיידקים, לוודא מספר פעמים שהדלת של הבית נעולה מפני חשש שמא יפרצו הביתה, או "טקסים" נוספים שלא ברור מהו מקור החרדה שלהם.

• פוביה- פחד מוגזם ממושא ספציפי כגון: דבורים, נחשים, מעליות, גבהים, מקורות מים, מקומות מסוימים, דמויות מסוימות וכדומה.

• התקפי חרדה- תגובה פיזיולוגית מפחד לא ברור, כגון: כאבי ראש, הזעת יתר, כאבי בטן, בחילות, הקאות, רעידות בגוף, שיתוק וכדומה. אם אחד מהתסמינים או יותר חוזר על עצמו במצבי לחץ- ככל הנראה שילדכם סובל מהתקפי חרדה חוזרים.

• חרדת בחינות– חשש מאי הצלחה במבחן או בביצוע מסוים. התגובה עשויה להיות קיפאון, קושי ב"שליפה", black-out, ותגובות גופניות כגון הזעה, רעד, בחילה, כאבים פסיכוסומטיים ועוד. לרוב מתקיים כאשר הילד רואה בערך העצמי שלו נגזרת של תוצאות הביצועים שלו.

טיפול הוליסטי בחרדה אצל ילדים:

באם ילדכם סובל מאחת החרדות המצויות לעיל, מומלץ לגשת לטיפול רגשי. מכיוון שילדים מחוברים מאוד לגופם, טכניקות מעולם ה"גוף נפש" נמצאו כיעילות ביותר ואף מאיצות תהליכים באופן משמעותי בטיפול בחרדה אצל ילדים.
מרדכי קדוש, פסיכותרפיסט הוליסטי בעל ניסיון רב בטיפול בחרדה אצל ילדים, יתאים לילדכם טיפול ממוקד ומקצועי מתוך שילוב טכניקות יעילות ומתקדמות המתאימות באופן מופלא לילדכם ולחרדה איתה הוא מתמודד.

 

דילוג לתוכן