חסמים רגשיים – עזרה ראשונה

יצחק, גבר בשנות ה-30 לחייו התקשר ושיתף שיש לו חסמים רגשיים. הוא מתלבט אם לגשת לטיפול. מצד אחד, הוא יודע שזה עשוי לסייע לו, אך מאידך הוא חושב שאולי המשבר יחלוף מעצמו.

החסמים האלו מטרידים את יצחק "רק" בשלושת השנים האחרונות. "אולי כפי שהם הגיעו הם פשוט יחלפו?", תהה יצחק.

"יתכן שהמשבר הנוכחי יחלוף עם הזמן", השבתי. " אך, ככל הנראה משבר חדש יצוץ בהמשך, כי בחסמים רגשיים יש לטפל". גם אם אכן החסמים הרגשיים של יצחק החלו לפני שלוש שנים, השורש שלהם החל לפעפע איפה שהוא בילדות.

לחסמים רגשיים סיבות רבות. אחת הנפוצות שבהן היא חינוך סביבתי המעודד מאצ'ואיזם. התוכחה "בנים אינם בוכים!" תתפתח בבא היום ל"גברים לא צריכים להראות שאכפת להם!".

גורם נפוץ נוסף לכך הוא טראומה, בעיקר סביב הילדות, אך לא רק. כאשר האדם חווה קושי, ההתמודדות המידית היא לחסום את כל מה שקשור ל"להרגיש". זו למעשה "בריחה מהתמודדות" אך לעתים הבריחה היא ההתמודדות הכי מתוחכמת שתת המודע שלנו יודע להפעיל ברגעי הקושי.

לילדים מנעד רגשות רחב.
הם יכולים לשמוח עד השמיים וכמה דקות לאחר מכן למרר בבכי קורע לב. ככל שאנו "לומדים" לחסום את הרגש – מנעד הרגשות מצטמצם: אמנם, אנו פחות חווים רגשות שמחה אך בד בבד גם פחות חווים את העצב, התסכול והייאוש. זהו בדיוק הרווח הלא מודע שלנו מכל הסיפור…

אם אחד מקרובנו סובל מחסמים רגשיים, ישנן מספר דרכים לסייע לו.
הצעד הפשוט ביותר שאנו יכולים לעשות הוא להביע סביבו רגשות.
כאשר הוא מספר דבר שאמור לעורר התרגשות: שמחה, עצב, דאגה כעס וכו' הבעת רגש מצדנו, מבט מופתע, חיוך, אמירה כנה בטונציה המתאימה ועוד, עשויה להפיח בו ניצני רגש ראשוניים.

כמו כן, כדאי לנסות לשקף לו את רגשותיו: "ודאי זה הכעיס אותך!", או: "וואו! זה ממש משמח!" וכו'.
יתכן שנטעה במתן הפרשנות, אך ודאי הרווחנו בכך את העיקר: עוררות ושיח רגשיים: "לא, זה לא הכעיס אותי, אבל האמת? ממש נעלבתי!".

ישנם כלים נוספים לעורר שיח רגשי.
אך עם זאת, כדאי בהחלט לטפל בשורש העניין.
לרוב איננו יודעים בעצמנו מה יצר את המחסום הרגשי.
מומלץ לגשת לטיפול מסודר ולטפל בגורם שיצר את החסמים הרגשיים. צרו קשר
היכולת להרגיש ולהביע רגשות היא מפתח לחיים בריאים מלאי עומק ואושר!

דילוג לתוכן